La línia H12 d’autobús, que uneix Gornal, a L'Hospitalet, amb la Verneda, a Barcelona, segueix avançant per convertir-se en la tercera línia totalment elèctrica de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’alcalde de L’Hospitalet, David Quirós; la presidenta de TMB, Laia Bonet, i el director d’ENDESA a Catalunya, Enric Brazís, han presentat aquest matí els carregadors ultraràpids que Endesa – Dominion ha instal·lat als extrems de la línia i que permeten que els autobusos puguin carregar les bateries de forma ràpida mentre donen servei.
Ara mateix, 11 autobusos d’aquesta línia, més de la meitat, ja són vehicles elèctrics. La previsió és que, a finals del 2024, el 100 % dels autobusos de l’H12 siguin ja elèctrics. En total, seran 21 busos elèctrics per a l’H12, els 11 que ja hi ha ara i 10 més que han d’arribar abans que acabi l’any. Tots, sumaran 16,5 milions d’euros.
La nova infraestructura es compon de dos carregadors d’oportunitat a cadascun dels extrems de la línia, a les parades de Gornal i Besòs/Verneda. Aquests carregadors permeten que les bateries dels autobusos es recarreguin en només 5 minuts i han suposat un cost d’1,3 milions d’euros. A més, l’H12 requereix durant la nit els carregadors elèctrics de la cotxera de Zona Franca, un total de 21 carregadors que han suposat una inversió de 3 milions d’euros.
Actualment, formen part de la flota de TMB 147 autobusos elèctrics, dels quals 49 són articulats amb càrrega d’oportunitat, la qual es fa als extrems de la línia: 22 d’aquests vehicles donen servei a les persones usuàries de l’H16, i 16, a les de la V15, les dues línies 100 % elèctriques que ja té TMB. Els 11 vehicles restants ja circulen la línia H12.
TMB incorporarà fins a finals d’any 38 autobusos elèctrics més, dels quals 10 seran articulats amb càrrega d’oportunitat i destinats a la línia H12. I, en tota la flota, TMB tindrà, a final del 2024, 196 autobusos totalment elèctrics.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquesta instal·lació “ens permet avançar cap a una flota cada vegada més neta”. En aquest sentit, Bonet ha recordat “el compromís de TMB per acabar l’any amb 242 autobusos de zero emissions, un 25 % de la flota”. Seran 196 vehicles elèctrics i 46 d’hidrogen.
Per l'alcalde de L'Hospitalet, David Quirós, "avançar cap a una mobilitat sostenible és un objectiu transversal i necessari si volem aturar el canvi climàtic, millorar la qualitat de l'aire que respirem i que les nostres ciutats siguin més sostenibles, amables i humanes".
L'Ajuntament de L'Hospitalet contribueix a la descarbonització de la flota de transport públic de TMB amb la subvenció que rep dels fons Next Generation per l’adquisició de 24 autobusos elèctrics de zero emissions, amb un cost de 4,8 milions d'euros —6 corresponen a les ajudes obtingudes en la primera convocatòria de ZBE, i 18, a les ajudes de la segona—, els quals entraran en funcionament durant aquest 2024.
Carregadors ultraràpids
La instal·lació dels carregadors ultraràpids als extrems de la línia permet que els 11 vehicles articulats que circulen actualment per l’H12 puguin carregar les bateries de forma ràpida mentre donen servei. Quan arriben als extrems de la línia, despleguen el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat al sostre de l’autobús, que s’acobla al carregador, un pilar de cinc metres d'altura similar a un fanal. En un temps aproximat de 5 minuts, els vehicles poden arribar a carregar fins a un 90 % de la seva capacitat aprofitant la potència de 500 kW que ofereix la instal·lació.
Ajuntament de L'Hospitalet